Mencegah buasir,rawatan buasir, apa jenis-jenis buasir

Thursday 28 December 2017

Tidak semua buasir sama - Kesihatan

Tidak semua buasir sama - Kesihatan | Hemoroid atau lebih serupa dengan buasir dalam masyarakat setempat adalah keadaan bengkak dan pembengkakan pada saluran darah dan tisu di sekeliling dubur (rektum) dan ujung rektum (ujung usus besar). Ketahuilah bahawa penyakit buasir berbeza dan tak sama di hadapi setiap orang.

Ini berlaku apabila pesakit diregangkan semasa pergerakan usus atau tekanan berterusan pada saluran darah pada bahagian semasa kehamilan.

Walaupun topik ini jarang dibincangkan, buasir adalah penyakit umum yang biasa berlaku kepada ramai orang.

Terdapat kira-kira separuh daripada orang dewasa di sekitar usia 50 yang mengalami gatal-gatal, pendarahan dan sakit di dubur yang merupakan tanda pertama buasir berlaku.

Walau bagaimanapun, terdapat beberapa kaedah dan rawatan yang dapat menyembuhkan penyakit ini. Dalam kebanyakan kes, keadaan ini hanya memerlukan kebersihan diri dan perubahan gaya hidup, terutamanya dari segi pemakanan.

Jenis, tanda dan simptom buasir bergantung kepada kawasan sekitar dubur di mana ia berlaku.

Menurut Pakar Pembedahan, Pusat Perubatan ColumbiaAsia, Seremban, Negeri Sembilan, Dr. Abd. Hamid Mat Sain, orang tidak dapat melihat atau merasakan kelembapan batin tetapi semasa kencing ketika permukaan lembut akan menyakiti dan menyebabkan darah.

Anda mungkin melihat beberapa kesan darah merah pada tisu hitam atau dalam mangkuk pepejal. Kerana membran dalaman tidak mempunyai serabut saraf deria, pesakit jarang mengalami ketidakselesaan atau kesakitan.

Lagipun, anda mungkin mengalami rasa penuh ?? dalam rektum selepas pergerakan usus. Sekali, semasa mencuba, dia akan menolak untuk mengeluarkan gusi dalaman melalui pembukaan dubur. Jika prolaps (atau keluar dari kedudukan awal), sama ada pesakit akan menyakitkan dan tidak selesa? katanya.

Bagi pesakit buasir luar, mereka akan mengalami kesakitan.

Kadang-kadang, darah yang dikumpulkan dalam buasir luar ini akan membekukan (trombus) dan menyebabkan sakit berlebihan, bengkak dan bengkak.

Jika kerengsaan berlaku, buasir luar boleh menyebabkan pesakit mengalami kerengsaan atau pendarahan.

Stump

Buih boleh digunakan jika terdapat tekanan berterusan di dalam saluran darah di bahagian bawah rektum.

Titik tekanan dikenakan:

* Pesakit mengalami sembelit dan ketegangan yang berlaku semasa sembelit. Gejala-gejala ini boleh berlaku kerana tumor di rektum. Oleh itu, buasir pada keadaan ini hanya masalah luaran manakala masalah awal adalah tumor di rektum.

* Pesakit mengalami pembuangan cecair dan pembersihan cecair tidak bersih. Bagi mereka yang berpotensi untuk memohon, mereka sering merasakan gejala buasir ini apabila ia berlaku kepada keracunan makanan yang menyebabkan bery selama beberapa hari.

* Pesakit duduk atau berdiri untuk masa yang lama. Sebagai contoh, pengendara jarak jauh, pemandu, lori dan bas, kakitangan perkhidmatan dan orang yang perlu berhati-hati dalam kerja harian mereka seperti guru dan sebagainya.

Pesakit pesakit.

* Pesakit terpaksa mengangkat objek berat.

* Penyakit dan kelahiran.

Buasir juga boleh diwarisi. Walau bagaimanapun, faktor-faktor yang disebutkan di atas memerlukan satu bentuk untuk terjadinya buasir.

Faktor keturunan hanya menjadikan seseorang lebih cenderung untuk mengebumikan demam daripada yang lain tetapi tidak bermakna mereka akan mengalami pembakar.

Penapis ujian

Dr. Abd. Hamid berkata, pada dasarnya, anda perlu berjumpa doktor jika dia tidak sembuh melalui penjagaan diri, menyebabkan penyakit atau pendarahan yang berlebihan.

Tetapi jika masalah itu berterusan walaupun selepas menerima rawatan awal dengan ubat-ubatan dan bukan-doktor di klinik, maka pesakit harus berunding dengan pakar bedah.

Tanda yang paling terkenal dari seseorang yang menderita demam parah adalah pendarahan dalam dubur semasa pembiakan.

Walau bagaimanapun, pendarahan rektum boleh berlaku atas sebab-sebab lain. Oleh itu, pesakit dinasihatkan kepada doktor untuk memastikan ia tidak disebabkan oleh penyakit yang lebih serius seperti kanser kolorektal, ?? katanya.

Jika pada peringkat awal terdapat perubahan steril apabila anda buang air besar atau jika ia hitam, merah-merah atau tar seperti, pergi ke doktor anda.

Ini kotoran menunjukkan bahawa pendarahan telah berlaku di bahagian lain saluran pencernaan anda.

Anda dinasihatkan supaya mendapat kawalan kecemasan jika terdapat banyak pendarahan dalam dubur, kebimbangan atau kesakitan.

Doktor juga boleh menentukan sama ada buasir luar hanya dengan melihat buasir.

Untuk rumput dalaman, doktor anda mungkin ingin melakukan pemeriksaan dengan menggunakan jari lurus atau Digital Rectal Check (DRE). Walau bagaimanapun, teknik pemeriksaan ini tidak final kerana kadang-kadang asap terlalu lembut untuk menarik perhatian pemeriksaan anus.

Dalam kes ini, doktor anda mungkin ingin memeriksa bahagian bawah kolon dan rektum dengan anaskop, protoskop atau sigmoidoskop, ?? dia menjelaskan. Abd. Hamid.

Beliau menambah bahawa, pada masa-masa, peperiksaan yang lebih menyeluruh melibatkan pemeriksaan keseluruhan kolon dan rektum dengan menggunakan kolonoskopi serat optik untuk mengesan pendarahan di rektum atau mana bahagian kolon itu harus dilakukan.

Pesakit dinasihatkan untuk menerima rawatan lanjut jika pendarahan diteruskan selepas rawatan.

Rawatan

Dalam banyak kes, terdapat beberapa langkah yang boleh anda ambil sendiri.

Walau bagaimanapun, perlu diperhatikan, kadang-kadang, prosedur pembedahan atau pembedahan diperlukan.

Jika buasir anda hanya menyebabkan sedikit ketidakselesaan, doktor anda mungkin mencadangkan krim, bengkak atau pad yang mengandungi agen anti-radang.

Mereka mengandungi steroid hydrocortisone yang boleh dibeli di sisa farmaseutikal di kaunter dan tidak memerlukan doktor preskripsi.

Jika pesakit mengamalkan rawatan ini dengan mandi panas, dia akan mengurangkan gejala hemorrhagic.

Sekiranya pembekuan darah berlaku kepada buasir luar, doktor akan berdarah dengan tendangan pendek (sakit) yang akan mengurangkan kesakitan yang dialaminya.

Prosedur ini biasanya dilakukan menggunakan anestesia umum dan pesakit tidak akan merasa sakit.

Selepas pembedahan, seperti mana-mana pembedahan yang melibatkan kawasan dubur, pesakit harus mencuci dubur dengan kaedah mandi sitz, yang melibatkan rendaman dalam air panas dicampur dengan larutan garam selama 15 hingga 20 minit pada satu masa, 2 hingga 3 kali. satu hari

Jika anda sering mengalami pembuluh darah atau pendarahan atau sakit, doktor anda mungkin menetapkan:

* Membandingkan Buasir. Doktor akan meletakkan satu atau dua blok getah atas dasar buasir dalaman untuk membuang peredaran darah dan buasir jatuh dalam tempoh masa yang tertentu. Prosedur yang ringkas dikenali sebagai RBL boleh dilakukan di klinik perubatan dan amat berkesan untuk ramai orang yang mempunyai buasir di peringkat 1 dan 2.



* Skleroterapi. Prosedur ini melibatkan penyelesaian kimia yang disuntik ke dalam aliran darah untuk mengurangkan buasir. Pendarahan dan jangkitan di kawasan yang disuntik. Oleh itu, prosedur ini benar-benar diamalkan oleh pakar bedah di seluruh dunia.

* Lampu inframerah Lampu inframerah yang dipancarkan selama 1 hingga 2 saat di bahagian hemisfera boleh memotong peredaran darah dan mengurangkan sebahagian daripada pendarahan buasir. Kaedah ini memerlukan penggunaan alat photocoagulator inframerah berteknologi tinggi. Oleh kerana keberkesanan kaedah ini sama dengan daya tarikan getah, kaedah ini tidak begitu popular di kalangan pakar bedah.

* Pembedahan Jika prosedur lain tidak berjaya atau jika anda mempunyai buasir yang besar, pakar anda akan mengeluarkan tisu dalam prosedur yang dikenali sebagai hemorrhoidectomy. Pembedahan ini dilakukan dengan menggunakan anestetik tempatan digabungkan dengan ubat penenang (sedatif), bius tulang belakang atau bius am. Ia sering dilakukan sebagai rawatan pesakit luar, tetapi pesakit boleh tinggal di hospital jika perlu. Pesakit juga boleh mendapatkan ubat jika mereka berasa tidak selesa dan sakit selepas prosedur. Salah satu cara untuk melegakan kesakitan adalah dengan cara mandi sitz (pesakit duduk di tab mandi yang agak cetek). Di samping itu, teknik pembedahan terkini, seperti Stapled Hemorrhoidopexy, dapat mengurangkan kesakitan yang dialaminya. Walau bagaimanapun, prosedur ini masih harus menjadi prosedur pembedahan yang merupakan norma untuk rawatan buasir teruk kerana aktiviti umum masih dalam kajian.

Pencegahan

Untuk mencegah buasir atau wabak, disyorkan:

* Makan makanan kaya serat. Meningkatkan buah-buahan, sayuran dan bijirin dalam diet anda. Dengan berbuat demikian, defissi AI akan melembutkan dan meningkatkan saiz. IA akan mengurangkan kemungkinan pesakit akan menyebabkan buasir.

* Minum banyak air. Jumlah air yang perlu anda minum setiap hari berbeza-beza mengikut umur, jantina, kesihatan, tahap aktiviti dan faktor lain.

* Ambil makanan berserat. Produk yang anda dapati di kaunter farmasi adalah Metamucil kerana ia membantu Citrus membuangnya. Betul najis kering lebih kerap. Rujuk doktor anda tentang penggunaan ubat yang boleh melembutkan najis.

Jika berjalan mengambil suplemen berserabut, pastikan anda berjalan sekurang-kurangnya 8 hingga 10 gelas air sehari. Jika tidak, sembelit akan berterusan atau pendarahan akan menjadi lebih teruk. Tambah pengambilan serat tambahan untuk diet perlahan anda untuk sebarang masalah dengan gas (angin).

* Menjalankan aktiviti fizikal. Aktifkan dengan mengurangkan tekanan pada urat (saluran darah), yang akan berlaku apabila anda berhenti atau duduk terlalu lama. Selain mencegah sembelit, berat badan berlebihan juga boleh dikurangkan.

* Elakkan berdiri atau duduk dalam jangka masa panjang. Jika anda akan membaca untuk masa yang lama, jangan gunakan kusyen benang sebagai sayap tempat duduk anda. Hanya menambah tekanan pada urat dalam dubur.

* Elakkan mengelupas. Mereka menekankan penyusunan nafas untuk menghilangkan ciuman yang menimbulkan tekanan yang kuat pada bahagian bawah rektum.

* Jika anda mahu menghapuskan ciuman air, lakukan dengan serta-merta. Sekiranya ia dikekalkan, najis akan menjadi kering dan ia akan menjadi lebih sukar untuk dielakkan.

Penjagaan

kakitangan kebersihan

Ia boleh mengurangkan kesakitan, bengkak atau keradangan buasir dengan tetap seperti berikut:

* Penggunaan rawatan topikal. Sapukan krim atau suppository buasir yang mengandungi hydrocortisone atau gunakan pad yang mengandungi agen anestetik.

* Pastikan kawasan dubur bersih. Mandi setiap hari untuk membersihkan kawasan kulit sekitar dubur dengan air suam. Ia tidak perlu hilang kerana ia akan memburukkan lagi keadaan. Keringkan kawasan DENGAN pengering rambut, kering selepas mandi. Hanya untuk mengurangkan kelembapan, ia akan merengsakan.

* Rendam dengan konsisten di bilik mandi. Lakukan ini beberapa kali sehari.

* Ulangi prolaps bateri asal. Jika buasir mengalami prolaps, perlahan-lahan mengurangkan buasir ke dubur.

* Gunakan mandi mandi dengan air panas. Tempat duduk tandas boleh diletakkan di dalam tandas dan boleh didapati di kedai farmasi atau perubatan.

* Jangan gunakan kertas tandas kering. Gunakan kain lap basah atau kain lap basah selepas mencium air.

* Ambil ubat secara lisan (makan). Paracetamol, aspirin atau ibuprofen akan mengurangkan ketidakselesaan rasa.

Perlu diingat bahawa kebersihan diri ini akan mengurangkan simptom, tetapi ia tidak akan menghapuskan buasir. Rujuk pakar perubatan yang menyakitkan jika anda tidak mengalaminya, telah menurun dalam beberapa hari dengan atau jika anda mengalami kesakitan serta-merta.


No comments:

Post a Comment